Tiedote lasten- ja äitiysneuvolapalveluista

Kunnan järjestämät äitiys- ja lastenneuvolapalvelut jatkuvat käyntien osalta ennallaan.

Viialan terveysasemalle on keskitetty hengitystieinfektio-oireisten vastaanottotoiminta ja Viialan äitiys- ja lastenneuvola- toiminta on toistaiseksi siirretty Toijalan terveysaseman neuvolaan. Aikuisneuvola toimii Kylmäkosken terveysasemalla. Yhteystiedot ovat ennallaan.

Ryhmämuotoisia perhevalmennuksia ja ryhmäneuvolavastaanottoja ei järjestetä toistaiseksi.

Neuvolavastaanotolle ei saa tulla seuraavissa tilanteissa:

• jos sinulla tai perheenjäsenelläsi on hengitystieinfektion oireita
  • jos sinä tai perheenjäsenesi on palannut ulkomaanmatkalta kahden viikon sisällä
  • jos sinut tai perheenjäsenesi on määrätty eristykseen tai karanteeniin

Yllä mainituissa tapauksissa pyydetään olemaan yhteydessä neuvolaan uuden ajan sopimiseksi tai erillisten järjestelyiden tekemiseksi.

Neuvolakäynneille saa raskaana olevan lisäksi tulla myös kumppani. Tämän hetkisen epidemiatilanteen vuoksi neuvolaan ei mielellään toivota tultavan koko perheen voimin.

Asiakkaiden tulee huolehtia hyvästä käsihygieniasta eli pestä kädet vastaanotolle tullessa ja sieltä lähtiessä sekä pitää fyysistä etäisyyttä (vähintään 1,5 metriä) toisiin henkilöihin myös neuvolan odotustiloissa.

Jos sinulla on kysyttävää tai herää huoli lapsesi voinnista tai raskaudestasi, voit olla yhteydessä omaan neuvolaasi tavalliseen tapaan puhelimitse. Voit olla neuvolan terveydenhoitajaan yhteydessä myös Klinik-asiointipalvelun kautta mihin vuorokauden aikaan tahansa. Asiointi on helppoa ja nopeaa eikä jonottamiseen tarvitse käyttää aikaa. Saat vastauksen kysymykseesi kahden vuorokauden sisällä arkipäivinä (ma-pe).

Linkkejä

Lapsiperheiden sosiaalityöhön voit ottaa yhteyttä, kun tarvitset apua ja neuvontaa:

Ohjeita raskaana oleville ja synnyttäjille koronavirusepidemian (COVID-19) aikana: Ohje puolison läsnäolosta koronavirusepidemiakaudella raskauden ja synnytyksen aikana sekä synnytyksen jälkeen

Linkkejä ja vinkkejä perheiden jaksamisen tueksi:

Huoltajan selviytymisopas kotiopetukseen ja koronaviruskaranteeniin

Etätyöntekijä, puoliso ja vanhempi yhtä aikaa, näin selviät kuormituksesta

Lapsille ja lasten kanssa puuhailtavaksi:

Tiedonjyvä on erilaisia luonnonilmiöitä tutkiva Ylen lastenohjelma. Yksinkertaisia tiedekokeita voitte toteuttaa yhdessä myös kotona! Ohjelmat ja ohjeet linkin takana.

Tutkimustupa sisältää ohjeita tiedeaskarteluihin ja pikku tutkimusprojekteihin kotioloissa.

Jyrkin ja Neposen hätäaputoimistossa puuhaillaan, askarrellaan ja leikitään samaan tahtiin kotona olevan lapsen kanssa.

Konserttikeskuksen etäkonsertit Livemusiikkia lapsille etänä.

Pikku kakkosen eskari sovellus tarjoaa alle kouluikäisille suunnattuja vuorovaikutteisen digitaalisen leikin palveluja.

15 vinkkiä vesivärimaalaukseen, ota mukaan esimerkiksi maalarinteippi, liima tai suola ja saat vesivärimaalaukseen ihan uusi ulottuvuuksia!

Leikkipankki tarjoaa leikkejä ja vinkkejä yhdessäoloon kaikenikäisille.

Akaan kaupunki

PL 34, 37801 Akaa