Lääkärien vastaanotto

 

Asioi terveyspalveluissa verkossa 24/7

Klinik-asiointipalvelun kautta voit ottaa yhteyttä terveyskeskukseen mihin vuorokauden aikaan tahansa. Asiointi on helppoa ja nopeaa eikä jonottamiseen tarvitse käyttää aikaa. 

Klinik-asioinnin kautta hoituvat mm. seuraavat palvelut:

  • Yhteydenotto hoitajan ja lääkärin vastaanotolle
  • Yhteydenotto suunterveydenhoitoon
  • Pitkäaikaisen sairauden määräaikaiskontrolli
  • Lääkärintodistukset ja lausunnot (terveystodistus jne.)
  • Reseptin uusiminen
  • Tutkimustulosten kysely
  • Varatun ajan peruminen tai siirtäminen
  • Yhteydenotto fysioterapiaan ja apuvälinelainaamoon
  • Yhteydenotto neuvoloihin
     

Asioi verkossa tästä >>

 

Hoidontarpeen arviointi ja triage-luokitus

Sairaanhoitaja tekee kaikille päivystysvastaanotolle itsenäisesti tuleville potilaille ensimmäiseksi arvioinnin hoidon tarpeesta.

Päivystyspotilaan hoidontarve arvioidaan kansainvälisen triage-luokituksen mukaisesti asteikolla A–E:

  1. Hätätilapotilas
  2. Kiireellisen hoidon tarve, hoito aloitettava 15–30 minuutin kuluessa
  3. Päivystyspotilas, hoito aloitettava 1–2 tunnin kuluessa
  4. Ei kiireellisen hoidon tarvetta, pyritään hoitamaan kahden tunnin kuluessa
  5. Ei päivystyshoidon tarvetta

Potilaat siis hoidetaan oireiden mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä ja esimerkiksi pienet lapset ja heikommat vanhukset menevät muiden edelle. Saapumisjärjestyksellä ei ole merkitystä, joten lievempiä vammoja tai oireita saaneet potilaat voivat joutua odottamaan.

Päivystyksessä potilas voidaan hoitaa lääkärin tai sairaanhoitajan vastaanotolla. Ei päivystykselliset potilaat ohjataan tarkoituksenmukaiseen hoitopaikkaan, esim. omalle terveysasemalle tai kotihoitoon

 

Yhteystiedot

Akaan kaupunki

PL 34, 37801 Akaa
Puh. (03) 569 1120
akaan.kaupunki@akaa.fi