Viialan Keskustan koulun sisäilmasta lisätietoa

Keskustan koululla oppilaille ja opettajille tehtyjen oirekyselyjen perusteella on todettu tarpeelliseksi, että sisäilman laadun suhteen on koululla tarpeen tehdä lisäselvityksiä.

Erityisenä ongelmana koululla on pidetty kaapistojen ja muiden ylhäällä olevien tasopintojen pölyjen hallintaa. Koulusta otettiin 28.12.2016 pölystä ns. sivelynäytteet ennen koululla joululoman aikana tehtyä tehosiivousta. Tehosiivouksen jälkeen Työterveyslaitoksen ohjeiden mukaisesti kahden viikon laskeuma-ajan kuluttua koulusta otettiin 24.1.2017 uudet kontrollinäytteet. Tulokset saadaan noin kahden viikon kuluessa.

Keskustan koululla otetaan helmikuun aikana kattava otanta sisäilmanäytteitä hengitettävän ilman laadusta.

Ilmanvaihdon riittämättömyys on koettu yhdeksi ongelmaksi koulussa, erityisesti käytäväosuuksilla. Ilmanvaihdon suunnittelusta vastannut Sweco Oy on selvittänyt sisääntulo-ala-aulan ja B-siiven ylimmän kerroksen käytävien ilmanvaihdon tehostamista ja suunnitelmat valmistuvat 30.1.2017.

Sisäilman suhteellinen kosteus on tarkoitus mitata koulusta useista eri paikoista, koska se on merkittävä tekijä sisäilmaolosuhteissa. Mittaustulokset valmistuvat  2.2.2017 mennessä.

Keskustan koulun tilannetta käsitellään 27.1.2017 kokoontuvassa Keskustan koulun sisäilmatyöryhmässä ja 2.2.2017 ulkopuolisen asiantuntijan avustamana kaupungin johtoryhmässä ja samana iltana kokoontuvassa koulutuslautakunnassa.

Lisätietoja:

Akaan kaupungin tekninen johtaja Antti Kemi, puh. 040 335 3270, etunimi.sukunimi@akaa.fi
Akaan kaupungin vt.sivistysjohtaja Tuovi Ronkainen, puh. 040 335 3302, etunimi.sukunimi@akaa.fi

Akaan kaupunki

PL 34, 37801 Akaa