Yhteydenotto suun terveydenhuoltoon onnistuu nyt 24/7 verkossa

 

Akaan terveyspalveluissa loppuvuodesta 2018 käyttöön otettu sähköinen asiointipalvelu Klinik Access laajenee 21.1.2020 myös suun terveydenhuoltoon. Palvelun kautta hammashoidon, terveyskeskuksen, fysioterapian ja neuvolapalveluiden asioinnit voi hoitaa verkossa ympäri vuorokauden. Näin asiakas säästyy jonottamiselta.
 

Sähköinen palvelu helpottaa ja nopeuttaa hoitoon pääsyä

Sähköisen palvelu tekee hoitoon pääsystä sekä asioinnista terveyspalveluissa helpompaa ja nopeampaa. Palvelu on avoinna 24/7 netissä, kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://www.akaa.fi/terveys-ja-perusturva/terveyspalvelut/. Palvelu ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista. Sen avulla kuntalainen ohjataan suoraan oikeaan hoitoon tai tutkimuksiin eikä puhelimessa jonotteluun tarvitse käyttää aikaa.

Esimerkiksi hammasoireista kärsivä potilas voi täyttää helppokäyttöisen asiointilomakkeen netissä vaikkapa keskellä yötä. Ammattilaiset saavat sähköisestä asioinnista ensitiedot vaivasta ja ottavat yhteyttä hoidon aloittamiseksi. Jos vaiva tai sairaus vaatii kiireellistä hoitoa, järjestelmä tunnistaa sen välittömästi ja ohjaa päivystykseen.

– Aikaisemmin vaivojaan on joutunut selostamaan useaan kertaan eri ammattilaisille: ensin puhelimessa, uudestaan vastaanotolla jne. Nyt tähän kulunut aika ja vaiva poistuu. Kuntalainen ohjataan suoraan oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin”, kertoo suun terveydenhuollon osastonhoitaja Sanna Kiviniemi Akaan terveyskeskuksesta.

Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä puhelimitse tai tekstiviestillä mahdollisimman pian, viimeistään kahden arkipäivän sisällä. Tuloksena voi olla esimerkiksi aika hammaslääkärille, lääkärille tai neuvolaan.  

Suomalaista terveysteknologiaa

Palvelun on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa suomalainen Klinik Healthcare Solutions Oy. Klinik Access asiointipalvelu on otettu käyttöön hyvin tuloksin ympäri Suomea. Tällä hetkellä palvelu on käytössä jo n. 400 terveydenhuollon yksikössä.

– Ajanvaraus ja hoitoprosessin aloittaminen on ollut terveyskeskuspalveluiden pullonkaula. Kehittämämme palvelu on erinomainen esimerkki siitä, miten digitalisaation avulla voidaan tuottaa kuntalaisille parempia terveydenhoidon palveluita, antaa ammattilaisille enemmän aikaa ihmisten kohtaamiseen ja saada aikaan merkittäviä kustannussäästöjä, sanoo Klinikin lääketieteellinen johtaja, LL Petteri Hirvonen.

 

Lisätiedot:

Sanna Kiviniemi, suun terveydenhuollon osastonhoitaja, Akaan kaupunki, puh. 040 335 2010

Petteri Hirvonen LL, lääketieteellinen johtaja, Klinik Healthcare Solutions, puh. 0500 122 444, petteri.hirvonen@klinik.fi

« Takaisin

Yhteystiedot

Akaan kaupunki

PL 34, 37801 Akaa
Puh. (03) 569 1120
akaan.kaupunki@akaa.fi