Etäkohtaamiset tulivat osaksi Akaan palveluita

Koronatilanteesta johtuen useat kaupungin palvelut ovat siirtyneet etäyhteyden päähän tai verkon kautta hoidettavaksi. Henkilöstöllemme tämä on tarkoittanut uusien toimintatapojen nopeaa omaksumista. Kohtaamiset asiakkaiden kanssa tapahtuvat tällä hetkellä pääosin verkon välityksellä.

Tässä jutussa kerromme fysioterapian, nuorisotyön, ikäihmisten asiakasohjauksen, koulun ja sosiaalityön henkilöstömme kokemuksia uusista työtavoista poikkeustilanteessa.

 

Kuntoutus onnistuu etänä
 

"Asiakkaiden fysioterapia etäyhteydellä on pääsääntöisesti toiminut hyvin, mikä on yllättänyt positiivisesti sekä asiakkaat että terapeutit. Välillä on ollut tietoteknisiä ongelmia. Suurimmalla osalla asiakkaista kuitenkin löytyy etäyhteyteen tarvittava välineistö, eli mobiliilaite tai tietokone jossa on kamera ja mikrofoni.

Asiakkaat ovat suhtautuneet etäkuntoutukseen myönteisesti, ja jopa kyselleet etäkuntoutusta. Kameran edessä toimiminen on selvästi tuttua puuhaa lapsiasiakkaille, kun taas jotkut ovat ensimmäistä kertaa videoyhteydessä. "

Fysioterapeutti Iida Vähärautio, Akaan terveyskeskus


 

Verkkonuorisotila tavoitti uusia nuoria


"Sosiaalisen median käytön lisäksi nuorisopalveluiden toimintamuoto on ns. verkkonuorisotila, joka toimii Discord-sovelluksessa. Discord on alun perin suunniteltu videopeliyhteisölle. Se antaa meille mahdollisuuden keskustella nuorten kanssa tekstin, äänen ja myös livevideokuvan kautta. Alustan kautta pystymme juttelemaan, luomaan yhteisiä pelihetkiä erilaisiin verkkopeleihin, järjestämään visoja tai vaikkapa bingoja ja levyraateja. Mahdollisuuksia on loppujen lopuksi hyvin paljon, muiden sivustojen ja sovellusten avustamana. Discordissa nuori saa olla anonyymi halutessaan.  

Aluksi nuoria liittyi mukaan paljon päivittäin ja aktiivisuus oli suurta, mutta nyt tilanne on hieman tasaantunut.  Somen ja varsinkin Discordin kautta olemme tavoittaneet enemmän nuoria, joita emme ole aiemmin pelkällä perinteisellä nuorisotilatyöskentelyllä tavoittaneet. Tämä on erittäin hyvä asia ja toivomme, että voisimme vakiinnuttaa tätä käytäntöä pysyvämmin poikkeusajan päätyttyä osaksi muuta perinteisempää toimintaamme."

Nuoriso-ohjaaja Camilla Ahlfors, nuorisopalvelut


Onnistumisia ja digiloikkia

"Viime viikot ovat olleet haastavaa aikaa meille kaikille, mutta rehtorina olen ilokseni päässyt näkemään paljon onnistumisia ja melkoisia digiloikkia. Etäopetuksen käynnistäminen vaati pikavauhtista opiskelua, mutta yllättävän nopeasti saatiin hommat pyörimään.

Olen suorastaan ylpeä oppilaistani jotka ovat vauhdilla omaksuneet uusia työskentelytapoja. Tapaamme päivittäin Meeteissä, joiden aikana käydään yhdessä uusia asioita läpi ja keskustellaan mieleen nousseista asioista. Kun tänään kyselin oppilaiden ajatuksia, suurin osa halusi jo palata kouluun, jopa sellaiset, jotka tavallisesti eivät ole aina niin innokkaita. Iso kiitos kuuluu myös opettajille ja ohjaajille. He tekevät urakalla töitä, jotta jokaisen lapsen opiskelu sujuisi mahdollisimman hyvin."

Rehtori Heli Hotti-Paananen, Kylmäkosken koulu


Yhteys kaikkiin yli 70-vuotiaisiin

"Meidän vanhuspalveluiden asiakasohjaajat ovat soittaneet riskiryhmään kuuluville 70 vuotta täyttäneille kuntalaisille Akaassa ja Urjalassa. Puheluiden tarkoituksena on varmistaa, että he ovat löytäneet tarvittavat poikkeusajan palvelut, kuten kauppa- ja apteekkipalvelut. Lisäksi muistutamme miten tulee toimia jos koronaviruksen oireita ilmenee.

Jos puhelun perusteella herää huoli, sovitaan erillinen käynti asiakkaan kotiin. Puheluita on ennätetty soittamaan noin 500. Soittoihin on suhtauduttu kiitollisuudella. Kuntalaiset ovat ihailtavan hyvin välttäneet liikkumista julkisissa tiloissa, kuten kaupassa ja apteekissa. Poikkeusolojen palvelut on hyvin löydetty."

Asiakasohjaaja Henni Numminen, vanhuspalvelut

 

Narikka meni verkkoon asiakkaiden toiveesta

"Me aikuissosiaalityössä mietimme yhä enemmän palveluiden etämahdollisuuksia.  Matalan kynnyksen sosiaalipalvelua tarjoava kohtaamispaikka Narikka on ollut suljettuna koronan vuoksi, mikä on saanut asiakkaat kaipaamaan yhdessä tekemistä ja vertaistukea. Käynnistämmekin nyt palvelun etänä. Jatkossa tiistaisin klo 10-12 asiakkaiden on mahdollista osallistua Narikkaan maksuttoman Teams-sovelluksen avulla kotoa käsin. Tällä etätoiminnalla pystytään mielekkäällä tavalla olemaan ääni- ja videoyhteydessä toisiimme. Tapaamisten ohjelmasisältöjä mietitään tarkemmin ajan myötä.

Kun koronatilanne alkoi, aikuissosiaalityö otti käyttöön työikäisille Pyydä apua –palvelun. Kaupungin nettisivujen kautta voi laittaa meille viestiä ja pyytää tukea. Olemme saaneet joitain yhteydenottoja – ne ovat pääosin liittyneet perheiden taloudellisiin vaikeuksiin. Lisäksi on tullut kyselyjä läheisten ikäihmisten asioissa. Toivomme edelleen, että Pyydä apua –palvelua käytettäisiin matalalla kynnyksellä. Jos omassa tai läheisen elämäntilanteessa on murheita, niin rohkeasti vaan ottamaan yhteyttä. Jos asia ei ole meidän neuvoilla ja palveluilla autettavissa, selvitämme ja ohjaamme eteenpäin oikealle taholle."

Palveluohjaaja Niina Ojala, aikuissosiaalityö

 

 

« Takaisin

Yhteystiedot

Akaan kaupunki

PL 34, 37801 Akaa
Puh. (03) 569 1120
akaan.kaupunki@akaa.fi